| Forfatter |
Del tråd Emne Søg Emne Funktioner
|
Line
Hyper aktiv malle
Medlem siden: 17 Jul 2009
Status: Online
Beskeder: 271
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Emne: Pudsefisk til malleakvarier hehe Sendt: 27 Feb 2010 kl. 09:45 |
Hej allesammen
Jeg gad godt höre lidt erfaringen m. f.eks. siamesisk algeæder.
Hvordan er den af væsen, hvor store "rovfisk" egenskaber har den?
Det er jo egentlig en barbe, ikk? Sådan hedder den på tysk ihvertfald.
Den behöver ikke ligefrem at gå på malleungejagt.
Grunden er bl.a. hypancistrus baljer. De er nogen fæ til at rydde op og få pudset træstykkerne lidt af. Der er altid en masse smårester, som danner bakteriebelægninger.
Egentlig ville den lille otocinclus være ideel, indtil videre har jeg dog været een af dem, som har haft uheldige erfaringer med dem. Selvom den er nuttet.
Andre maller ville jo selvfölgelig være en mulighed, meeen enten ville de få for meget köd, eller de bliver for store, eller de giver konkurrence med hulerne.
Nej .. jeg tror ikke jeg har lyst til panserbörger. Jeg kan f.eks. godt lide, at den siamesiske går lidt höjere. Men jeg har aldrig i mine 30 akvarieår haft med den at göre. Ved ikke, om den er en uromager.
Det er til en större balje - nej faktisk rigtig stor - med små hypancistrus. Andre ideer modtages også gerne. Det drejer sig altså om orden ;) Især træstykker. Og et "show" akvarie, skal altså se godt ud, og have noget liv.
Indfald?
Hilsen
Line
(hehe .. man morer sig indvendigt lidt over at söge efter pudsefisk til mallebalje) Normalt plejer det at være mallerne, som må bære den titel.)
|
 |
bemmer
Malle Unge
Medlem siden: 17 Aug 2009
Postnr: 9850
Status: Offline
Beskeder: 37
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 27 Feb 2010 kl. 10:35 |
Hvad med nogle rejer.?
De er jo ganske harmløse og sjove at kigge på.!
|
 |
Bacce
Moderator Group
Medlem siden: 11 Jul 2009
Postnr: 4470 Svebølle
Beskeder: 465
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 27 Feb 2010 kl. 11:29 |
|
Ja... min tanke gik også på rejerne... Dog vælg en lille en.. jeg har et akvarie, hvor der også er armano rejer, og de er sku grådige... de napper en hel malle pille selv og svømmer i skjul for at æde den, så en mindre reje type er måske bedre.... :-)
|
|
MVH
/bacce
Moderator på MF.
|
 |
Line
Hyper aktiv malle
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 27 Feb 2010 kl. 11:40 |
Ja men f.eks. red fire formerer sig værre end......
|
 |
lgb
Hyper aktiv malle
Postnr: 8600
Beskeder: 104
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 27 Feb 2010 kl. 12:29 |
|
Tja Line nu ved jeg godt du skriver at du ikke vel have nogle grise. Men mine gør det faktisk rigtig godt :D jeg synes altså ikke de for grådige, de er faktisk gode som indikator fisk til mallerne.
|
|
Mvh Lasse Bundgaard
Goc - forening for og af folk med maller i blodet - Bestyrelse medlem og kontaktperson for dk.
|
 |
Line
Hyper aktiv malle
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 27 Feb 2010 kl. 13:05 |
Well man kunne jo tage lidt af hvert :)
Men hvad öh... har ingen her holdt de siamesiske ?
|
 |
dest
Nyt medlem
Medlem siden: 11 Feb 2010
Postnr: 2610
Beskeder: 0
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 27 Feb 2010 kl. 15:52 |
Jeg har siamesiske i selvskabsakvariet hvor der er maller og discus, og har aldrig haft problemer med dem
|
 |
lola44
Junior Malle
Medlem siden: 22 Jul 2009
Postnr: 5000
Beskeder: 51
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 28 Feb 2010 kl. 11:40 |
Vi har haft de gyldne algeædere hos både vores L46 og hos L201 og discus, de var rigtig effektive da de var små, men blev lidt for voldsomme da de blev større, så vi valgte at skille os af med dem.
Hvad med en flok panser maller og nogle armano rejer, de gør et godt stykke arbejde.
|
|
lola44
Odense C/Gelsted
L15-L46-L144-L183-L201-L206-L239-L264-MF.
|
 |
Line
Hyper aktiv malle
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 28 Feb 2010 kl. 12:26 |
|
de gyldne hmm.. det er da vist noget helt andet, ikk? Slet ikke samme art, oder?
|
 |
Thysen
Junior Malle
Medlem siden: 26 Nov 2009
Postnr: 8830
Beskeder: 43
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 28 Feb 2010 kl. 16:02 |
|
jeg har de alm de jager de andre fisk og hinanden men de gør et godt stykke arbejde. da de var små var der ingen problemer men nu er der så de går i et akvarie for sig selv.
|
 |
Line
Hyper aktiv malle
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 28 Feb 2010 kl. 16:39 |
|
okay. Andre fisk er det inkl. maller?
|
 |
Thysen
Junior Malle
Medlem siden: 26 Nov 2009
Postnr: 8830
Beskeder: 43
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 28 Feb 2010 kl. 20:31 |
|
ja de jagter alt hvis det kommer ind på deres teritotium
|
 |
Line
Hyper aktiv malle
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 28 Feb 2010 kl. 22:56 |
okay. Det er jo knap så tiltalende. Troede, de ville holde sig en tand höjere i akvariet.
Så er det jo godt, at man kan hente erfaringer fra andre :) takker
Hilsen
Line
|
 |
Bacce
Moderator Group
Postnr: 4470 Svebølle
Beskeder: 465
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 28 Feb 2010 kl. 23:39 |
Jeg har også haft dem (engang)
Meningen var hos mig at de smulle æde nogle af de tråd alger jeg var så uheldig at få i mit plante akvarie...
Dem spiste de sku aldrig.. men i stædet åd de bladene på planterne... og ja så kunne de godt lide at stresse alle de andre fisk også... så de måtte videre.... :-)
|
|
MVH
/bacce
Moderator på MF.
|
 |
Nichof
Nyt medlem
Medlem siden: 11 Dec 2009
Postnr: 8700
Beskeder: 11
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 01 Mar 2010 kl. 11:56 |
Hej Line.
Jeg har en stime på syv siamesisk flying fox (siam. algeæder) gående i mit 325l selvskabsakvarie (hyttefadet). Foruden dem går der lidt af hvert, bla. L204, alm. ansistus, C41 og kobberpansermaller.
Mine Flying fox holder sig i mellem- og top området, med små kortvarige afstikkere til bunden. De mindste af dem er effektive til at pudse planterne for alger, specielt nye alger, hvorimod de ikke rører trådalger på baggrunden. De størrer af dem er nogle dovne slyngler, de æder kun når der fodres i akvariet, så deres effektivitet er rimelig begrænset.
Når de er så mange at de kan stime, generer de ikke de andre fisk og det er flot stime at have gående i et selskabsakvarie. Jeg ville ikke anskaffe dem som "pudsefisk" dertil er deres indsats for lille.
Mvh.
Niels
|
 |
vimse
Malle Unge
Medlem siden: 07 Mar 2010
Postnr: 4800
Beskeder: 24
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 23 Mar 2010 kl. 11:22 |
Hej Line
Jeg ved ikke om du har set det, men jeg har skrevet lidt om hvad jeg selv bruger som pudsefisk i min hypancistrus balje her i denne tråd >
Du skriver at du er en af dem der har haft dårlige erfaringer med otocinclus,
og så vil jeg lige høre dig, hvor i de dårlige erfaringer bestod.
Syntes du ikke at de er gode til at gøre rent ?
Eller er du en af dem der har haft problemet at oto´erne simpelthen dør for dig ?
Ved at gå på Google og søge på "otocinclus sart" så kan man finde masser af folk som har oplevet at købe en flok, og så er hovedparten død hvis ikke hele flokken en det.
Og jeg har snakket med dyrehandlere der siger at dem lagerføre de ikke, fordi for mange har haft dårlige erfaringer.
Jeg har læst mig frem til at otocinclus er meget følsomme over for transport, og det tror jeg er rigtigt, jeg tror at en meget forsigtig afklimatisering er meget vigtig.
Jeg har også læst de er følsomme over for vandskifte, men der er jeg noget mere tvivlende,
jeg skifter selv 20 til 25% vand om ugen, og det ser ikke ud til at være noget problem,
og i min hypancistrus balje simulere jeg nogen gange en regntid ved at fortynde lidt op med ren osmose vand, primært for at sænke TDS, da dette burde trigge L046 til leg.
Og det ser ikke ud til at påvirke oto`erne, tværtimod så bliver de livlige og ser ud til at nyde det.
Jeg har dog selv oplevet oto´er der døde fra mig, jeg har oto´er i 3 akvarier, og de er købt af flere omgange, og specielt den ene sending var der en del der faldt fra, så der kan måske være forskel på sendingerne, hvor hårdføre de forskellige sendinger er.
Men jeg tro nu på at en del af mit ejet og andres problem nok nærmere er følgende >
Da oto´erne jo er stort set umulige at avle, så er alle dem man køber jo vildt fangne, og jeg har læst at de har meget svært ved at vende sig til det mad de kan finde i et akvarie.
Og det kan jeg kun tilslutte mig, de kan ikke rigtigt finde ud af det med foder piller.
Jeg har læst, at når man indkøber oto´er, så er det en god ide, at sætte dem i et mindre akvarie den første tid, et akvarie hvor der kun går dem, så de føler sig trygge, og så kan de i rog og mag vende sig til det med maden, og måske i det hele taget vendet sig til at skulle leve i fangeskab.
Jeg syntes at det ser ud til, at når først man har haft dem en månedes tid i et karantæne akvarie, og de har vendet sig til fangeskab og foder, og er begyndt at vokse / tage på i vægt,
så kan man begynde at flytte dem til sine andre akvarier.
(husk at de vil gerne være en flok på minst 4 - 5 stykker)
Her kan det igen se ud til de lige skal vende sig til de nye omgivelser.
Og derefter så ser der altså ikke ud til at være nogle problemer, og jeg syntes de er rigtig dygtige til at holde planter, rødder, huler osv fri for foderrester og andet smuds.
Med dette i baghovedet, så kan du jo overveje at give arten en ny chance c",)
|
 |
Line
Hyper aktiv malle
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 23 Mar 2010 kl. 11:46 |
Hej
Ja - jeg har også efterhånden besluttet mig til at pröve dem igen. Jeg haft dem indimellem med blandede oplevelser, hvor en del af dem var min egen skyld. En enkelt blev tilbage. Tænkte "den går jo nok osse hops". Den kom i regulære malleakvarier - nope döde ikke. årene gik og gik - og jeg havde ondt af den ensomme fætter. Så fik den 20 kammerater. De döde alle. Den overlevede stadig.
Jeg kan ikke huske dens navn - men den så lidt anderledes ud.
Så jeg vil spejde efter det samme og jeg vil köbe dem et helt andet og bedre sted.
Jeg må iövrigt nok definere pudsefisk nærmere. Det er ikke til alger. Nærmere til at fjerne foderrester, der skvatter ned på træstykker og lign.
Men de må heller ikke være alt for fodereffektive - der skulle jo gerne blive noget tilbage ;)
Min veninde har dem i sit 720 liters. Hun körer også med 50-70% vandskifte. Det er nok ikke der problemet ligger. Tror det fölger med fra forhandleren. Otocinclus skal have ro i tilpas lang tid - för de igen bliver viderehandlet.
De gange jeg har taget de sidste i handlerakvariet - har det virket bedst. Hvis de lige er kommet ind - er problemerne forprogrammerede.
Hilsen
Line
|
 |
vimse
Malle Unge
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 23 Mar 2010 kl. 11:57 |
Ja okay, men jeg er kan se på det hele, at vi er rimelig enige. Din erfaring med de 20 nyindkøbte som døde, og den gamle som overlevede siger jo alt c",)
Du skriver > Det er ikke til alger. Nærmere til at fjerne foderrester,
Men det syntes jeg nu også oto´erne er gode til, specielt renhold af planter / rødder / huler
Hvad med de corydoras pygmæus jeg omtaler i tråden jeg linkede til, de er meget tilbageholdende over for store maller, de er nok også lidt sarte som oto´erne, og de kommer nok kun til deres ret i et malle akvarie, uden store fisk som platy og ligende. for så færdes de også en del i den øvre del af akvariet, hvor de så svømmer rundt i en stime.
|
 |
Line
Hyper aktiv malle
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 23 Mar 2010 kl. 12:02 |
Jaamen pygmaeus går da gerne ved lidt lavere temperaturer? Det gör oto'erne måske også. Måske det også er en del af problemet.
Nu körer jeg ikke med tradionel afdækning - men med dækglas og sparelamper ;) Det giver et mörkt og halvskummelt miljö. Og ikke ret mange alger ;)
Hilsen
Line
|
 |
Line
Hyper aktiv malle
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 23 Mar 2010 kl. 12:08 |
Ser lige et sted... tror det var otocinclus hoppei - den som overlevede. Den står en lille bitte grad höjere i temperatur.
Dem der döde massevis var otocinclus macrospilus.
Så vidt jeg kan se.
|
 |
vimse
Malle Unge
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 23 Mar 2010 kl. 12:35 |
ja du har vist ret med pygmæus, men de ser ud til at klare mosten c",)
og ja du har ret det samme gælder for otocinclus, nu er det ottocinclus affinis jeg bruger, den bliver jo lidt større end de andre du nævner, så måske klare den bedre mosten ?
|
 |
Line
Hyper aktiv malle
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 23 Mar 2010 kl. 14:49 |
Jeg synes man kalder alt for affinis.....
|
 |
vimse
Malle Unge
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 23 Mar 2010 kl. 15:50 |
>>>>> Jeg synes man kalder alt for affinis.....
hmm, altså der er jo en liste over alle de forskellige otocinclusser her >
og ud fra det, er der vel kun en af dem der hedder affinis
|
 |
Line
Hyper aktiv malle
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 23 Mar 2010 kl. 16:12 |
|
Dem i handlen mener jeg ;) Forretningerne har det med at kalde dem allesammen for affinis (hernede ihvertfald ;)
|
 |
vimse
Malle Unge
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 23 Mar 2010 kl. 16:23 |
Ja okay, nej hvad dyrehandlerne kalder fisk kan man desværre ikke regne med :-(
hvor er "her ned" i grunden ?
Mig er det kun lykkedes at finde dem 2 steder, det ene er Børgesen i Maribo, som som regel har Affinis, og så hos Bonnie i Rødovre som tit har Affinis og Hoppei.
Selv syntes jeg jo at dem der hedder Cocama ser søde ud, men har ikke set dem i handlen
|
 |
Line
Hyper aktiv malle
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 23 Mar 2010 kl. 16:36 |
Jeg har heller ikke set dem.
Hernede er Schweiz ;)
|
 |
Line
Hyper aktiv malle
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 19 Apr 2010 kl. 13:25 |
Hejsa
Det er blevet til 20 stk Parotocinclus sp. "semi spotted". En eller anden fantasi-handler-betegnelse. Jeg gætter på, at det er P. spilosoma. 
Billedet er noget overbelyst.
Hmm...
Hilsen
Line
|
 |
Line
Hyper aktiv malle
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 19 Apr 2010 kl. 13:27 |
PS.....  Og det her må vi vist også snakke lidt mere om senere
|
 |
vimse
Malle Unge
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 19 Apr 2010 kl. 14:10 |
Der findes da godt nok en der hedder sådan, men vil give dig ret det ligner ikke >
Og jeg syntes du har ret i at det lidt mere ligner >
Hvor store bliver sådan nogle parotocinclus så mon ?
Ja sådan noget er vist ikke til at finde i Danmark,
her finder man vist kun de almindeligste, og kun hvis man leder længe.
Ja det ser da spændende ud dit akvarie billede, ja jeg må vist se at få taget nogen af mine ejne også. c",)
PS, syntes det var flotte tydelige malle billeder jeg lige faldt over her.
Redigeret af vimse - 19 Apr 2010 kl. 14:13
|
 |
Line
Hyper aktiv malle
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 19 Apr 2010 kl. 14:28 |
Hej
Det er sådan rundt regnet normal otocinclus störrelse.
Men disse kan man formere :)
Jeg synes nu ikke mine har så tydelige pletter som ovenstående spilosoma billede.
Aner ikke rigtig, hvad det er. Nyt område for mig hehe
Hilsen
Line
|
 |
vimse
Malle Unge
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 19 Apr 2010 kl. 15:01 |
>>>>> Men disse kan man formere :)
Det kan man nu også med de almindelige affinis.
"nogen" havde sat 2 æg i et hjørne ved filterkassen,
men troede nu egentilg at det var nogle enkle der var tilbage fra at corydoras pygmæ havde haft lagt æg over det hele, syntes dog nok at de to æg var marginalt større.
Dagen efter var de væk, og jeg glemte alt om dem.
En uges tid efter fik min kæreste øje på et lille dyr på bunden over bag ved,
så vi kunne simpelthen ikke se hvad det ver, så lille var det, men det forsvandt ud af syne,
omkring en månede senere, så fik jeg lige pludselig øje på en lille otocinclus,
den var kun omkring 15 milimeter, og så små otoer har jeg ikke købt,
de var minimum 2,5 til 3 cm alle sammen, og en optælling viste også at der nu var en oto for meget.
den sad også og gemte sig omme bag en tæt busk, så jeg tro den er vokset op i busken,
der gik så en uge mere hvor den stadig gemte sig hele tiden, men nu er den begyndt at komme mere frem.
Jeg er ret sikker på jeg næsten lige havde skiftet vand, og at det var med blødere vand,
nu kniber det med hukommelsen, men måske skete det faktisk da du anbefalede mig at sænke KH på grund af de L46, og de havde den 22.03.10 en kh på 5,5
og over en del dage frem til 28.03.10 sænkede jeg den gradvist til 2,5
og mener det var i starten af denne periode jeg bemærkede de 2 æg.
Så sigde jeg har avlet dem, det kan jeg ikke rigtigt, det klarede de fint selv.
jeg har læst på nettet at avl på affinis stort set kun er beskrevet som jeg selv oplevede,
altså noget med "hovsa, jeg havde kun 4 otoer, og nu er der 5"
Men hvis de kun ligger 2 æg, så skal man jo godt nok også holde øje.
de fleste gange det sker, så havner mikroben nok bare i den fæle slamsuger.
Næ jeg syntes heller ikke dine parotocinclus ligner helt nog af linkne,
så den er måske en helt 3. variant, måske en mere sjælden en c",)
kommer den også på bunden så ? for de almindelige otoer holder sig til ruder, planter, rødder,
syntes kun i sjælden grad den færdes på bunden.
|
 |
Line
Hyper aktiv malle
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 19 Apr 2010 kl. 15:07 |
Næ :D Tillykke med det. Det er der ikke mange som har oplevet.
Jeg synes mine Parotocinclus er lidt over det hele.
Hilsen
Line
|
 |
vimse
Malle Unge
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 19 Apr 2010 kl. 15:36 |
>>>>> Jeg synes mine Parotocinclus er lidt over det hele.
Ja det kan jeg se på billederne hvor de er på bunden, sådan ser man jo ikke Affinis, de ville i stedet have siddet i flok øverst på ruden, eller i planter osv, så de får slet ikke rodet i bunden,
så til at "pudse bunden" så virker dine da lange mere velegnede.
det super optimale med oto som pudsefisk, må vel så være lidt af begge arter c",)
|
 |
Line
Hyper aktiv malle
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 19 Apr 2010 kl. 16:56 |
ahmen.. pudse bunden - der har jeg nogle andre ansat. 16 stk jordspisere og tårnsnegle. Næh - det er mere til "overflader" som træstykker og deko sten. Men her går de også heldigvis.
Hilsen
Line
|
 |