| Forfatter |
Del tråd Emne Søg Emne Funktioner
|
Bacce
Moderator Group
Medlem siden: 11 Jul 2009
Postnr: 4470 Svebølle
Status: Offline
Beskeder: 465
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Emne: Oppustet malle, og senere død. Sendt: 07 Mar 2010 kl. 11:58 |
Jeg har lige et spørghsmål, som nogen herinde måske kan hjælpe lidt med...
Jeg har tidligere haft 2 stk. L262, dog begge damer, men hos dem, oplevede jeg først med den ene, at den blev ialmindelig fed, og kunne til sidst dårligt være i hulen... efter en måned eller 2 døede den så...
det samme skete så lidt efter for malle nr. 2. samme tegn og til sidst død...
Nu har jeg så problemet med en L201 Han... Den er så fed at den snart ikke kan komme i hulen mere... og ca. 3 - 4 gange så stor som hunnen, der ellers er med rogn...
Er der nogen der har en ide til hvad det er ? og eventuelt en behandling..
Jeg har prøvet at sulte dem... De fik ikke mad i over en uge, og det hjalp slet ikke...
|
|
MVH
/bacce
Moderator på MF.
|
 |
Guests
Guest Group
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 07 Mar 2010 kl. 12:50 |
|
hej bacce
det kan være indvoldsorm behandling fluganol
mvh lato
|
 |
Bacce
Moderator Group
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 07 Mar 2010 kl. 12:59 |
|
okey.. Det var så et navn, ikke engang Google gav resultater på ?
|
|
MVH
/bacce
Moderator på MF.
|
 |
Frankie
Junior Malle
Medlem siden: 07 Sep 2009
Postnr: 9430
Beskeder: 57
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 07 Mar 2010 kl. 13:07 |
Flubenol er navnet på medicinen, søg på dette mener det er 1-2 gram pr 100l vand, men bedre spiser dyret kan du blande sparsomt i foderet så tager filter mm ikke skade, det vil ellers tage alt hvad der hedder rejer snegle mm tager ikke tårnsnegle, du har i akv hvis du behandler alt med dette
Mvh Frankie
|
 |
Bo J
Hyper aktiv malle
Medlem siden: 12 Jul 2009
Postnr: 7700 Thisted
Status: Online
Beskeder: 178
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 07 Mar 2010 kl. 13:28 |
du skal ikke være bange for at bruge Flubenol.
jeg mener ikke at man kan overdoser.
Jeg har brugt det i alle mine akvarier for at blive 100% fri for snegle. nogle af akvarierne har fået rigtig meget af det, over ½ spiseske til 85L akvarie og mine maller har ikke taget skade de ynglede fint imens.
Jeg har heller aldrig mistet en reje ved det. og mine filtere køre også fint.
Redigeret af Bo J - 07 Mar 2010 kl. 13:32
|
|
|
 |
Bacce
Moderator Group
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 07 Mar 2010 kl. 15:07 |
Efter hvad jeg kan læse, er flubenol ikke lige så nemt at få fat i ? samt kun kan købes i store mængder... ? 2 KG er måske lige i overkanten...
Nogen foreslag til hvor det kan skaffes i overkommelig potioner ?
|
|
MVH
/bacce
Moderator på MF.
|
 |
Guests
Guest Group
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 08 Mar 2010 kl. 21:55 |
|
hej igen
du kan kontakte en dyrelæge som har med fjerkræ at gør de køber det hjem i 50 kg sække og der har jeg kunne købr alt fra 100 g til 50 kg
mvh lars
held og lykke
|
 |
Bacce
Moderator Group
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 09 Mar 2010 kl. 17:44 |
Nå.. nu har jeg ringet lidt rundt, og desværre kun fået samme svar... 2 kg....
Dog har jeg snakket med en, som ville finde ud af om Flubenol pasta kunne bruges i stedet...
Jeg har dog endnu ikke fået svar på dette endnu.
|
|
MVH
/bacce
Moderator på MF.
|
 |
Guests
Guest Group
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 09 Mar 2010 kl. 19:33 |
|
hej
har sendt pb
mvh lars
|
 |
Line
Hyper aktiv malle
Medlem siden: 17 Jul 2009
Beskeder: 271
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 10 Mar 2010 kl. 18:51 |
Jeg tror iövrigt ikke, at det handler om orm.
Den diagnose hapsede du lidt for gerne :)
|
 |
Bacce
Moderator Group
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 10 Mar 2010 kl. 18:54 |
Line>> Har du andre foreslag. ?
|
|
MVH
/bacce
Moderator på MF.
|
 |
Line
Hyper aktiv malle
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 10 Mar 2010 kl. 19:20 |
Bakterielt problem - selvom det er ligeså intetsigende. Infektiös Bugvattersot måske.
Jeg har også haft et par stykker som gik hops. Problemet blev ved det enkelte individ. De andre medbeboere blev ikke smittet i pågældende akvarier.
Havde det været parasitært, havde det nok udviklet sig.
Og hvis orm eller flagellater - ville det vel nærmere resultere i afmagring. Slimet hvid afföring?
For mange år siden havde jeg nogle tyksakker med vild gællen. De blev indsendt til undersögelse.
Resultat var blodforgiftning. Bakterietypen kan jeg også finde - men årsagen forblev ukendt.
Kostede vildt mange penge - og lige så mange penge i antibiotika. Hjalp ikke en töddel.
Det er ikke ret nemt at finde ud af.
Måske er det blot en klat råddent foder, som pågældende ikke skulle have snappet. Nogle gange sker sådan noget efter en travl tid, hvor man har slampet lidt med akvarieplejen.
Desværre er maller nogle seje karle - og det kan blive en lang lidelsesfase.
Det vigtigste punkt : gæller de for meget? For så er der regulært noget i vejen!
|
 |
Bacce
Moderator Group
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 10 Mar 2010 kl. 19:42 |
den med dårlig mad.. den er ligesom prøvet... og de bliver jo slanke igen hvis man stopper fodringen... specielt da jeg arbejdede i norge kunne dette ske, da alt fodring ikke var af mig selv..
Men lige i dette ene akvarie er jeg ret sikker på det ikke er pga dårlig foder... 1 fordi jeg har allerede forsøgt med sulte strække, uden hjælp.. og 2 fordi de i forvejen nok får en smule mindre end de kan spise... (Der går også yngel deri) så alt er rydet helt, hver morgen når jeg kigger til dem... og der er heller ikke en masse trærødder og lig.n hvor maden kan gemme sig.. det er et 100 L akvarie med hmf filter og der er kun det nødvendige i. et par huler og en lille rod som ligger oven på hulerne... så i grunden et rigtig kedeligt akvarie, men opfylder behovet for mallerne...
|
|
MVH
/bacce
Moderator på MF.
|
 |
Line
Hyper aktiv malle
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 10 Mar 2010 kl. 19:54 |
Fint nok.
Hvad jeg lige synes, er vigtigt: gæller de normalt eller ej?
Det vil sige meget.
Og en uge sultekur bringer ikke meget ;) Maller kan man sulte meget længe.
|
 |
Bacce
Moderator Group
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 10 Mar 2010 kl. 21:33 |
nej.. alt er normalt i baljen.. selvfølgelig ud over fedme problemet... :-)
jeg har nu altid kunne klare eventuelle bøvl med maven på 3 dage, så plejer de at se fine ud igen... :-) men ville det være smart at smide ham i en anden balje, og lade ham sulte længere ?
|
|
MVH
/bacce
Moderator på MF.
|
 |
Bacce
Moderator Group
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 12 Mar 2010 kl. 16:11 |
Nå.. har snakket lidt med dyrehandlere...
Han har kontakte producenten, og finder så ud af at der også er et problem med det Flubenol i pulver form... Netop at det ikke er vand opløseligt... Derfor har han nu skaffet det i væske form, som jeg kan afhente i starten af næste uge... Dog er jeg nød til at købe 5 x 100 ML.. meeen det går jo nok...
|
|
MVH
/bacce
Moderator på MF.
|
 |
Frankie
Junior Malle
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 12 Mar 2010 kl. 17:30 |
Det kan sagtens opløses, bare i varmt vand, Flubenol har været anvendt i pulverform inden for vores hobby i mange år, og er temmelig sikker på der er rigtig mange der kender til det i dag også
|
 |
Bacce
Moderator Group
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 12 Mar 2010 kl. 19:25 |
Altså... hvis producenten siger at det ikke er opløseligt, så må jeg gå ud fra det... De durde vide det om nogen... Dermed er det ikke sagt at det ikke kan bruges... måske er det bare en lille del der i virkeligheden opløses og kan bruges...
Men om ik andet må det være bedre i væske form...
|
|
MVH
/bacce
Moderator på MF.
|
 |
Frankie
Junior Malle
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 12 Mar 2010 kl. 19:46 |
Det jo ikke en diskussion vi skal have omk dette, men da manden du har fået oplysninger fra åbenbart ikke ved hvad han snakker om, er jeg nød til at holde på kolde fatcs, det kan ikke opløses i koldt vand nej, men som tidligere oplyst er det brugt i mange år efterhånden og det med stor sucess (opløst i varmt - lunkent vand) og hvis det ikke kunne opløses kunne der jo ikke være virkning på do, så hvorfor lave medicin ? der ikke var anvendelig, ved godt det ikke er fremstillet direkte til fisk, tror problemet her er manden ikke kan skaffe dig det forskrevende og har grebet til ligende prudukt som var til at fremskaffe ? og det virker sikkert også efter hvad du har forespurdt det medicin du nu har fået
Mvh Frankie
|
 |
Henrik H
Hyper aktiv malle
Postnr: 9670
Beskeder: 293
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 12 Mar 2010 kl. 20:45 |
Man kan anvende spyt eller ren alkohol til at "aktivere/opløse" flubenol.
Flubenol i pulverform er ganske udmærket og virker på fisk.
|
|
Henrik Hylleberg
www.discusdynasty.dk
------------------------------
se artsliste på min hjemmeside.
|
 |
Bacce
Moderator Group
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 12 Mar 2010 kl. 21:38 |
Frankie>> er sku ked af at sige det til dig, men du er jo helt uden for tekst...
For det første har jeg ikke et eneste sted i denne debat, skrevet at flubenol i pulver form ikke virker.. Jeg fortæller at det ikke opløses i vand.. Denne udtalelse kommer fra producenten.. han må da vide det...
For det andet kan (Ham jeg snakkede med) godt sælge mig det i pulver, men da jeg ikke var interesseret i 2 kg har han tilbudt at søge en løsning.
Nu er det jo sådan at flubenol SLET IKKE er fremstillet til fisk. Det er til fjerkræ og de spiser det... derfor virker det der som det skal, da kræets krop optager stofferne anderledes end vand... Der er sådan set mange ting du egentlig kan opløse i vand (Det kan ikke ses mere) men det betyder nu ikke at vandet optager stoffet...
Nu har jeg heller ikke sagt at flubenol i pulver ikke virker.. Det er der mange der allerede har fortalt mig at det gør, men ud fra producenten optages det ikke af vandet, men derfor kan enkelte % jo godt nå at blive optaget af vandet... måske også derfor man ikke rigtig kan overdosere det ?
Det produkt jeg (har fået) er egentlig det samme, det er bare i væske form i stedet for pulver.. fordelen set med mine øjne er at det kan fåes i mindre mængder = billigere.
Så er den debat vidst også uddebateret... :-)
|
|
MVH
/bacce
Moderator på MF.
|
 |
Frankie
Junior Malle
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 12 Mar 2010 kl. 22:59 |
Jeg skrev i et af mine føreste indlæg om stoffet, (Flubenol er navnet på medicinen, søg på dette mener det er 1-2 gram pr 100l vand, men bedre spiser dyret kan du blande sparsomt i foderet så tager filter mm ikke skade , og jeg ved med 100% sikkerhed at det virker også opløst i (varmt vand), og som Henrik H skrev i sprit-spyt, jeg kender mange og mener mange igennem årene der har haft gode erfaringer med do, på mange forskellige fisk, det jeg oplyser om er det virker og har selv tidligere skrevet det ikke er udviklet til fisk, og misforståes dette, er det jo nok bedst du springer mit indlæg over. og det med billigere ved jeg jo intet om, nu da jeg har adgang til Flubenol, skrev indlægget for at hjælpe måske jeg har misforstået noget her ? synd vi bor så langt væk fra hianden Becce ville gerne vise dig virkningen af do, god weekend
Mvh Frankie
Redigeret af Frankie - 12 Mar 2010 kl. 23:03
|
 |
Bacce
Moderator Group
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 16 Mar 2010 kl. 16:59 |
så er det komme hjem i "Flydende" form... Malle far er smid i et karentæne akvarie, hvor jeg lige prøver det and først...
Men må da indrømme at jeg nu har flubenol til de næste 3 liv... :-)
jeg har givet ca. en lille theske, og tror (ud fra vandets misfarvning) at det var mere end rigeligt...
:-) så nu vil jeg afvente og se resultatet.
|
|
MVH
/bacce
Moderator på MF.
|
 |
sigo123
Nyt medlem
Medlem siden: 14 Sep 2009
Postnr: 9240
Beskeder: 11
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 16 Mar 2010 kl. 21:20 |
hej
ikke for at kloge mig , men flubenol er faktisk vand opløslig det bruges primærgt til kyllinger og grise
men kan bruges til mange dyr også fisk jeg har brugt 1ml per 100l vand ,som sagt i starten ,det er ikke mig men min kone der er dyrlæge ss 
|
 |
Bo J
Hyper aktiv malle
Postnr: 7700 Thisted
Beskeder: 178
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 16 Mar 2010 kl. 21:26 |
hej Sigo123
jeg vil nu også give dig ret. mit flubenol pulver kan i hver fald godt opløses i varmt vand fra hanen. jeg har brugt det mere end 50gang nu.
|
|
|
 |
lgb
Hyper aktiv malle
Postnr: 8600
Beskeder: 104
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 18 Mar 2010 kl. 15:06 |
|
Enig pulveret kan opløses i vand, dette ser også tydeligt hvis du har brugt det før, da vandet bliver farvet.
|
|
Mvh Lasse Bundgaard
Goc - forening for og af folk med maller i blodet - Bestyrelse medlem og kontaktperson for dk.
|
 |